• Erkend schadeherstelbedrijf
  • Haal & breng service
  • Voor alle verzekeringsmaatschappijen
  • Gratis vervangend vervoer

Directe Schadeafhandeling: een nieuwe landelijke regeling

Per 1-7-2021 wordt de “Directe Schadeafhandeling” ingevoerd, dit wordt ook wel WA-direct genoemd.

Dit is een nieuwe landelijke regeling.

Wat is Directe Schadeafhandeling?

Nu is het nog zo dat een klant die alleen WA verzekerd is, zich voor een schade die op de verzekering te verhalen is, zich moet melden bij de tegenpartij. Een uitzondering hierop is alleen mogelijk als hij een rechtsbijstandsverzekering heeft of een belangenbehartiger inschakelt. Bij Directe Schadeafhandeling kan de eigen verzekeraar deze schade voor haar WA verzekerde klant regelen. Je hebt vanaf 1 juli 2021 de keuze om de schade door de eigen verzekeraar te laten afhandelen. Als je daarvoor kiest, dan verloopt alles veel sneller.’

Waarom Directe Schadeafhandeling?

Door deze nieuwe manier van werken kan de verzekeraar de klant nog beter helpen; ze verwachten dat schades sneller en gemakkelijker kunnen worden afgehandeld. Het indienen van een claim bespaart tijd en er hoeft niet meer uitgezocht te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is. Ook kan de WA-verzekerde direct naar zijn eigen vertrouwde verzekeraar.

Het gebruik van Direct  Schadeafhandeling?   

Van Alphen Autoschades denkt dat er veel mensen gebruik gaan maken van Direct Schadeafhandeling. Het heeft veel voordelen voor klanten. En het kost niks extra. De verzekeraar neemt alles uit handen. De klant hoeft zelf nergens achteraan. En heeft alleen contact met de eigen verzekeraar. Die ken je en vertrouw je. De eigen verzekeraar bepaalt wie aansprakelijk is. En mag daar toezeggingen over doen zonder de reactie van de andere partij af te moeten wachten. Dat werkt natuurlijk veel sneller. Als de verzekeraar een schadeformulier van een klant ontvangt, wordt er gelijk gekeken of de aansprakelijkheid vastgesteld kan worden. Als dat zo is, laten ze het gelijk weten. De klant weet dan direct of de schade vergoed wordt. Klanten die nu afhankelijk zijn van de verzekeraar van de aansprakelijke partij, weten vaak pas na een aantal weken waar ze aan toe zijn.

In welke situaties geldt deze nieuwe regeling? 

Voorwaarde is dat het om een particulier verzekerde personenauto gaat en dat de schade veroorzaakt wordt door een ander motorrijtuig. We moeten eenvoudig kunnen vaststellen dat de bestuurder van het andere voertuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de schade. Wat ook belangrijk is, is dat beide voertuigen een Nederlands kenteken hebben.

En wanneer geldt Directe Schadeafhandeling niet?

Als er bij de botsing ook iemand gewond is geraakt en letselschade heeft, dan valt de schadeafhandeling onder verhaal bijstand en niet onder de Directe Schadeafhandeling. Maar ook in dat geval moeten klanten de schade gewoon bij de verzekeraar melden. Als de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is of middelen heeft gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden, dan geldt Directe Schadeafhandeling niet.

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met Van Alphen Autoschades, 013-5421755 of info@vanalphenautoschades.nl